Programma

(volgorde nog te bepalen)

Georgi Sztojanov – Angelic Books
Rudolf Escher – Le vrai visage de la paix
Johann Sebastian Bach – Komm Jesu komm
Bart Visman – Canticum Cantorum
Johannes Brahms – 5 Gesänge op. 104
Pierre Abélard – Dolorum Solatium voor mannenkoor
Uit het Fleury manuscript – Ordo Rachelis voor vrouwenkoor

Meesters&Gezellen onder leiding van Daniel Reuss (chef-dirigent en artistiek leider van Cappella Amsterdam)

Leo Samama (foto: Tenso Network Europe)

Leo Samama (foto: Tenso Network Europe)

De nieuwste editie van Meesters&Gezellen staat in het teken van zowel eigentijdse als ook zeer oude noten, en dat in combinatie met een drietal erkende meesterwerken uit het repertoire. Het programma is samengesteld door Daniel Reuss, die in binnen- en buitenland met veel succes heeft aangetoond hoe een kamerkoor tot prestaties van wereldniveau te vormen en te kneden.

Met het ensemble van Meesters&Gezellen zal Daniel Reuss alle facetten van de samenzang aan de orde stellen zoals toegepast over een periode van bijna duizend jaar. Van de ingetogen eenstemmigheid uit de elfde eeuw van Pierre Abélard en uit het speelboek van Fleury tot de omvangrijke en briljante nieuwe partituur van Georgi Sztojanov, van wie delen van de Angelic Books in november 2016 in Amsterdam in première zijn gegaan; en niet minder van de geknede zo sterk talige koorklanken van Johann Sebastian Bach en Johannes Brahms en de Latijnse doorzichtigheid van Rudolf Escher. De teksten van het Hooglied zoals die door Bart Visman zijn getoonzet vormen een prachtige trait d’union tussen de oude en de nieuwe muziek in dit programma, door het gebruik van stijlmiddelen uit verschillende periodes. Ook kunnen verschillende solostemmen zich in dit werk laten horen.

Het motet Komm Jesu komm van Bach is een van de geijkte werken om een hechte en mooi stromende koorklank te realiseren, evenals de door en door expressieve 5 Gesänge opus 104 van Brahms. En zoals Bach de kunst bij Palestrina en Schütz heeft afgekeken, zo leerde Brahms op zijn beurt van dit drietal en verbond daar de Duitse volksmuziek aan. Ook Rudolf Escher leerde van Palestrina, maar verkoos daarbij toch de Franse toonkunst boven de Duitse. Le vrai visage de la paix dat Escher in 1953 op een tekst van de surrealist Paul Eluard heeft geschreven, is een van de absolute meesterwerken van de vaderlandse koorkunst.

Elk werk op het programma van Meesters&Gezellen stelt de hoogste eisen aan de zangers van het koor. Maar de noten van Angelic Books van Sztojanov hebben nog geen geschiedenis gemaakt, geen plaats in het collectieve geheugen van de koorzangers verworven. Hier laat het koor horen dat zij als ware ontdekkingsreizigers het avontuur aangaan om onder leiding van de meesters en van dirigent Daniel Reuss door zich op terra incognita te begeven. De volledige Angelic Books beleeft zijn wereldpremière met Meesters&Gezellen!

Leo Samama