Biografieën

Artistieke leiding

Sigvards Kļava (dirigent 2016 en 2017)

KlavaSigvards Kļava (1962) staat als dirigent hoog aangeschreven, maar ook als docent koordirectie en producent. Hij werkt sinds 1987 met het Lets Radiokoor en werd daar artistiek leider in 1992. Sindsdien heeft het Lets radiokoor zich ontwikkeld tot een van de beroemdste kamerkoren ter wereld, een collectief met een geheel eigen klank, waarin de creatieve individualiteit van elke zanger telt.

Sigvards Kļava is een capabele en creatieve manager. Onder zijn leiding heeft het ensemble opnames gemaakt van koorwerken van bijna vergeten componisten uit het verleden, terwijl tezelfdertijd een hartelijke samenwerking is ontstaan met belangrijke Letse contemporaine componisten als Juris Ābols, Andris Dzenītis, Maija Einfelde, Ēriks Ešenvalds, Arturs Maskats, Kristaps Pētersons en Santa Ratniece. Met name met de componist Pēteris Vasks ontstond een bijzondere band door het realiseren van een aantal door het publiek zeer gewaardeerde concertseries: Meeting in Music, Evening Talk at St. John’s en Sacred Chants. Klava nam ook het initiatief tot het onderzoeken en vastleggen van zeer oude maar nog steeds gezongen regionale Letse muziek uit bijvoorbeeld het Koerland.

Kļava studeerde aan de Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music en aan de Bachakademie Stuttgart. Hij won een aantal malen de Latvian Music award, en dirigeerde in onder andere het Concertgebouw en het Muziekgebouw in Amsterdam, in het Konzerthaus en in de Philharmonie in Berlijn, in de Opéra Berlioz in Montpellier, in het Théâtre des Champs-Élysées en in de Cité de la Musique in Parijs, in de Bervaldhallen in Stockholm, de Dresdner Frauenkirche en in het New York Lincoln Centre. Sigvards Kļava is docent koordirectie aan de Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music.

Geert Berghs (vocal coach)

Dr. Geert Berghs studeerde aanvankelijk geneeskunde en muziekwetenschap, en later solozang bij Margreet Honig, Kurt Equiluz en Henny Diemer. Geert Berghs heeft vele jonge zangers opgeleid die als solist op verschillende podia te horen zijn. Zijn leerlingen traden toe tot de belangrijkste professionele koren in Nederland.

Als oprichter van Stichting Tettix organiseerde hij eerder een Johannes Passion onder leiding van zijn voormalige leraar Kurt Equiluz (“Jonge Zangers, Oude Meester”), waarbij zijn leerlingen de soli en de koorpartijen voor hun rekening namen. Met enkele jaren luisterervaring in de auditiecommissie van het Nederlands Kamerkoor nam Geert Berghs het initiatief tot Meesters&Gezellen, dat sinds 2011 een jaarlijkse editie beleeft.

Meesters&Gezellen stond model voor het in juli 2013 opgerichte Tenso Europe Chamberchoir, onder leiding van Kaspars Putniņš en met Geert Berghs als vocal coach.
Als wetenschappelijk medewerker aan de Katholieke Universiteit Leuven verricht Geert Berghs een grootschalig opgezet onderzoek naar de mogelijke effecten van de leeftijd op de zangstem van 200 zangers in professionele (Nederlandse en Vlaamse) koren.

Daniel Reuss (dirigent 2015)

Als ‘overtuigd niet-specialist’ dirigeert Daniel Reuss repertoire dat vele stijlen bestrijkt, van rond het jaar 1200 tot de meest actuele muziek. Sinds 1990 is hij artistiek leider en chef-dirigent van Cappella Amsterdam, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een vooraanstaand kamerkoor in Europa.

Daniel Reuss (1961) leidde de Meesters&Gezellen in 2015. Hij studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman. In 1990 volgde hij Jan Boeke op als artistiek leider en chef-dirigent van Cappella Amsterdam. Van 2003 tot 2006 was Reuss eveneens chef-dirigent van het RIAS Kammerchor in Berlijn. Onder zijn leiding bracht dit koor cd’s uit met werken van Martin, Händel en Stravinsky, welke werden onderscheiden met diverse belangrijke Europese prijzen. Van 2008 tot medio 2013 was hij tevens chef-dirigent van het Ests Philharmonisch Kamerkoor, waarbij hij als gastdirigent betrokken blijft. Dit koor uit Tallinn en Cappella Amsterdam bracht hij samen op een cd met Golgotha van Frank Martin, een uitgave die in 2011 voor een Grammy Award werd genomineerd.

Daniel Reuss werkt geregeld met vooraanstaande ensembles en orkesten in heel Europa, zoals de Akademie für Alte Musik Berlin, musikFabrik, Vocal Consort Berlin en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Met Collegium Vocale Gent en Pieter Wispelwey nam hij de cd The Canticle of the Sun op, met onder meer de gelijknamige compositie van Sofia Goebaidoelina. Op uitnodiging van Pierre Boulez was Daniel Reuss in 2006 als docent en dirigent te gast bij de Lucerne Festival Academy in Zwitserland.

De cd Janáček – Choral Works, die Daniel Reuss met Cappella Amsterdam heeft uitgebracht, verscheen op de ‘Bestenliste’ van de Preis der Deutschen Schallplattenkritik, kreeg een Diapason d’Or, Choc de Classica en werd onderscheiden met een Edison Klassiek 2013. In 2014 verschenen bij harmonia mundi twee cd’s: Stabat Mater van Francis Poulenc (maart) en Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? met bijzondere koorwerken van Johannes Brahms (september).

Zingen is de meest directe manier van musiceren. Dat is de reden waarom ik graag vocale muziek dirigeer. Met dit menselijk instrument leg je een directe verbinding tussen ‘de ziel’, laat ik het zo noemen, en wat er muzikaal gebeurt. Voor elkaar krijgen dat het ook zo klinkt, dat zie ik als de mooiste kant van mijn vak. Als dat lukt, gebeurt er iets heel bijzonders.’ – Daniel Reuss

Kaspars Putniņš (dirigent 2011, 2012, 2013 en 2014)

Foto: Donald Bentvelsen

Kaspars Putniņš (1966) dirigeerde Meesters&Gezellen in 2011, 2012, 2013 en 2014. Hij is dirigent van het Lets Radiokoor en het Ests Philharmonisch Kamerkoor en heeft een aanzienlijke internationale reputatie. Met het Lets Radiokoor, dat hij samen met Sigvards Kļava leidt, en zijn eigen Letse Radio Ensemblezangers behaalde hij grote internationale successen. Hij werd uitgenodigd voor gastdirecties door de BBC Singers, het Rias Kammerchor, SWR Vokalensemble Stuttgart, het Vlaams Radiokoor, en vele andere topkoren.

Zijn werk omvat het hele Westerse koorrepertoire, van renaissance polyfonie tot hedendaags, maar zijn belangrijkste drijfveer is altijd om nieuwe koormuziek aan het publiek te presenteren. Het nieuwe repertoire ontwikkelt de kwaliteiten van de zangers en brengt het vocale geluid in nieuwe, onbekende terreinen.Putniņš is een veelgevraagd workshopleider, door zijn grote ervaring in het coachen van zangers en het intensieve contact met studenten. Hij was de laatste jaren regelmatig in die rol te gast op verschillende koorfestivals in Nederland, en de koordirectiedocenten in Amsterdam en Den Haag werken graag met hem samen.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.