Biografieën

Artistieke leiding


Daniel Reuss (dirigent 2015 en 2018)

Als ‘overtuigd niet-specialist’ dirigeert Daniel Reuss een repertoire dat vele stijlen bestrijkt, van rond het jaar 1200 tot de meest actuele muziek. Sinds 1990 is hij artistiek leider en chef-dirigent van Cappella Amsterdam, dat de afgelopen jaren is uitgegroeid tot een vooraanstaand kamerkoor in Europa.

Daniel Reuss (1961) leidde de Meesters&Gezellen in 2015. Hij studeerde koordirectie aan het Rotterdams Conservatorium bij Barend Schuurman. In 1990 volgde hij Jan Boeke op als artistiek leider en chef-dirigent van Cappella Amsterdam. Van 2003 tot 2006 was Reuss eveneens chef-dirigent van het RIAS Kammerchor in Berlijn. Onder zijn leiding bracht dit koor cd’s uit met werken van Martin, Händel en Stravinsky, welke werden onderscheiden met diverse belangrijke Europese prijzen. Van 2008 tot medio 2013 was hij tevens chef-dirigent van het Ests Philharmonisch Kamerkoor, waarbij hij als gastdirigent betrokken blijft. Dit koor uit Tallinn en Cappella Amsterdam bracht hij samen op een cd met Golgotha van Frank Martin, een uitgave die in 2011 voor een Grammy Award werd genomineerd.

Daniel Reuss werkt geregeld met vooraanstaande ensembles en orkesten in heel Europa, zoals de Akademie für Alte Musik Berlin, musikFabrik, Vocal Consort Berlin en het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Met Collegium Vocale Gent en Pieter Wispelwey nam hij de cd The Canticle of the Sun op, met onder meer de gelijknamige compositie van Sofia Goebaidoelina. Op uitnodiging van Pierre Boulez was Daniel Reuss in 2006 als docent en dirigent te gast bij de Lucerne Festival Academy in Zwitserland.

De cd Janáček – Choral Works, die Daniel Reuss met Cappella Amsterdam heeft uitgebracht, verscheen op de ‘Bestenliste’ van de Preis der Deutschen Schallplattenkritik, kreeg een Diapason d’Or, Choc de Classica en werd onderscheiden met een Edison Klassiek 2013. In 2014 verschenen bij harmonia mundi twee cd’s: Stabat Mater van Francis Poulenc (maart) en Warum ist das Licht gegeben dem Mühseligen? met bijzondere koorwerken van Johannes Brahms (september).

Zingen is de meest directe manier van musiceren. Dat is de reden waarom ik graag vocale muziek dirigeer. Met dit menselijk instrument leg je een directe verbinding tussen ‘de ziel’, laat ik het zo noemen, en wat er muzikaal gebeurt. Voor elkaar krijgen dat het ook zo klinkt, dat zie ik als de mooiste kant van mijn vak. Als dat lukt, gebeurt er iets heel bijzonders.’ – Daniel Reuss – www.danielreuss.com.

Photo Daniel Reuss: Marco Borggreve


Geert Berghs (vocal coach)

Geert Berghs (vocale coach en initiator) werd als zanger opgeleid door Margreet Honig na aanvankelijk geneeskunde en muziekwetenschap gestudeerd te hebben. Hij volgde verder zanglessen bij Nelly van der Spek, Kurt Equiluz en Henny Diemer. Hij ontwikkelde zich tot een veelzijdig solozanger en maakte enige jaren deel uit van The Amsterdam Baroque Choir. In de latere jaren was hij als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de Katholieke Universiteit Leuven, waar hij wetenschappelijk onderzoek verrichte naar de verandering door de jaren heen van de zangstem bij professionele koorzangers. Al vele jaren volgt hij lessen bij ademleraar Paul Triepels.

Geert Berghs heeft vele zangers opgeleid die als solist op verschillende podia te horen zijn en tevens werkzaam zijn in de belangrijkste professionele koren in Nederland. Als oprichter van Stichting Tettix organiseerde hij eerder een Johannespassion onder leiding van zijn voormalige leraar Kurt Equiluz (“Jonge Zangers, Oude Meester”), waarbij zijn leerlingen de soli als ook de koorpartijen voor hun rekening namen. Het door Geert Berghs opgerichte Meesters&Gezellen stond model voor het in juli 2013 opgerichte Tenso Europe Chamber Choir dat sindsdien geleid werd door Kaspars Putnins, Sigvards Klava en Paul Hillier en waarbij Geert Berghs de taak had van vocale coach van het ensemble en van de individuele zangers.

In januari 2011 en in 2016 was Geert Berghs als vocale coach te gast bij het Estonian Philharmonic Choir. Geert Berghs is als docent zang verbonden aan de afdeling koordirectie van het Conservatorium van Amsterdam.


Mathieu Romano (dirigent 2020)

Mathieu Romano (1984) studeerde fluit, piano en directie aan de Conservatoire National Supérieur de Musique (CNSM) in Parijs. Hij werd vervolgens toegelaten tot de masteropleiding directie en studeerde af in 2013.

Mathieu Romano legt zich erop toe om zowel orkesten als koren te dirigeren, en volgde masterclasses bij o.a. Pierre Boulez, Susanna Mälkki, François-Xavier Roth, Stephen Cleobury, Hans-Christoph Rademann, Catherine Simonpietri en Didier Louis. Als orkestdirigent dirigeerde hij onder meer het Orchestre d’Auvergne. Hij assisteerde Paul Agnew bij de productie van G.F. Haendel’s La Resurrezione, was assistent dirigent bij het Orchestre Français des Jeunes in de zomers van 2013, 2014 en 2015, en was Marc Minkowski’s assistent dirigent bij het Festival d’Art Lyrique in Aix-en-Provence in 2014.

Foto: Jean-Pière Hakimian


Nils Schweckendiek (dirigent 2019)

Nils Schweckendiek studeerde muziek aan het Clare College in Cambridge en orkest- en koordirectie in Freiburg en Helsinki. Sinds zijn succesvolle debuut bij de Finse Nationale Opera als dirigent van Richard Strauss’ Der Rosenkavalier in 2006 heeft hij met vele orkesten, koren en andersoortige ensembles geconcerteerd in verschillende Europese landen, de Verenigde Staten en China. Hij dirigeerde bij operahuizen en operafestivals, waaronder Oper Leipzig en het Savonlinna Opera Festival in Finland. Nils Schweckendiek legt zich speciaal toe op het uitvoeren van muziek uit onze eigen tijd en heeft inmiddels zo’n negentig premières gedirigeerd: muziektheater en orkest- en koorwerken. Sinds 2007 is Nils Schweckendiek artistiek leider van het Helsinki Kamerkoor. In 2014 werd hij benoemd als hoofdvakdocent koordirectie aan de Sibelius Academie van de Universiteit van Helsinki en sinds 2017 is hij artistiek directeur van het Helsinki Music Centre Chorus. Hij is ook oprichter en artistiek directeur van de International Einojuhani Rautavaara Composition Competition. – www.schweckendiek.org

Photo Nils Schweckendiek: Marco Borggreve


Sigvards Kļava (dirigent 2016 en 2017)

Klava

Sigvards Kļava (1962) staat als dirigent hoog aangeschreven, maar ook als docent koordirectie en producent. Hij werkt sinds 1987 met het Lets Radiokoor en werd daar artistiek leider in 1992. Sindsdien heeft het Lets radiokoor zich ontwikkeld tot een van de beroemdste kamerkoren ter wereld, een collectief met een geheel eigen klank, waarin de creatieve individualiteit van elke zanger telt.

Sigvards Kļava is een capabele en creatieve manager. Onder zijn leiding heeft het ensemble opnames gemaakt van koorwerken van bijna vergeten componisten uit het verleden, terwijl tezelfdertijd een hartelijke samenwerking is ontstaan met belangrijke Letse contemporaine componisten als Juris Ābols, Andris Dzenītis, Maija Einfelde, Ēriks Ešenvalds, Arturs Maskats, Kristaps Pētersons en Santa Ratniece. Met name met de componist Pēteris Vasks ontstond een bijzondere band door het realiseren van een aantal door het publiek zeer gewaardeerde concertseries: Meeting in Music, Evening Talk at St. John’s en Sacred Chants. Klava nam ook het initiatief tot het onderzoeken en vastleggen van zeer oude maar nog steeds gezongen regionale Letse muziek uit bijvoorbeeld het Koerland.

Kļava studeerde aan de Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music en aan de Bachakademie Stuttgart. Hij won een aantal malen de Latvian Music award, en dirigeerde in onder andere het Concertgebouw en het Muziekgebouw in Amsterdam, in het Konzerthaus en in de Philharmonie in Berlijn, in de Opéra Berlioz in Montpellier, in het Théâtre des Champs-Élysées en in de Cité de la Musique in Parijs, in de Bervaldhallen in Stockholm, de Dresdner Frauenkirche en in het New York Lincoln Centre. Sigvards Kļava is docent koordirectie aan de Jāzeps Vītols Latvian Academy of Music.


Kaspars Putniņš (dirigent 2011, 2012, 2013 en 2014)

Foto: Donald Bentvelsen

Kaspars Putniņš (1966) dirigeerde Meesters&Gezellen in 2011, 2012, 2013 en 2014. Hij is dirigent van het Lets Radiokoor en het Ests Philharmonisch Kamerkoor en heeft een aanzienlijke internationale reputatie. Met het Lets Radiokoor, dat hij samen met Sigvards Kļava leidt, en zijn eigen Letse Radio Ensemblezangers behaalde hij grote internationale successen. Hij werd uitgenodigd voor gastdirecties door de BBC Singers, het Rias Kammerchor, SWR Vokalensemble Stuttgart, het Vlaams Radiokoor, en vele andere topkoren.

Zijn werk omvat het hele Westerse koorrepertoire, van renaissance polyfonie tot hedendaags, maar zijn belangrijkste drijfveer is altijd om nieuwe koormuziek aan het publiek te presenteren. Het nieuwe repertoire ontwikkelt de kwaliteiten van de zangers en brengt het vocale geluid in nieuwe, onbekende terreinen.Putniņš is een veelgevraagd workshopleider, door zijn grote ervaring in het coachen van zangers en het intensieve contact met studenten. Hij was de laatste jaren regelmatig in die rol te gast op verschillende koorfestivals in Nederland, en de koordirectiedocenten in Amsterdam en Den Haag werken graag met hem samen.